1 tipas – perfekcionistas

1tipas
MORALISTAS – ORGANIZATORIUS – REFORMATORIUS

Norėdami giliau ir išsamiau pažinti save ir kitus, registruokitės ir dalyvaukite Eneagramos seminaruose. Registracija čia.

Mąstymas ir elgesys

Jiems labai svarbu viską atlikti teisingai, kokybiškai, kruopščiai, todėl dažnai staigiai reaguoja, jeigu kas nors vyksta ne taip kaip reikia. Jie nori būti kultūringi ir pareigingi žmonės, kuriais būtų galima pasitikėti. Pirmo tipo žmonėms stipriai išreikštas vidinis kritikas, kuris sulaiko jų emocijas ir poreikius, todėl jie stengiasi daryti tai, kas teisinga jų vidinio kritiko atžvilgiu, vietoj to, ką jiems iš tikrųjų norisi veikti.

Jie vertina taisykles ir laikosi susitarimų. Jiems patinka dalintis su kitais žmonėmis savo suvokimu, kas yra teisinga, o kas blogai, nes įsitikinę, kad kitiems tai bus naudinga. Todėl linkę patarinėti kitiems, kaip šie turėtų elgtis. Stiprus misijos pojūtis verčia juos atitikti aukščiausius savo standartus, aukoti asmeninius norus, ir jie nuolatos save vertina, tikrindami, ar nenusileido žemiau savo idealų. Jie laikosi nuomonės, kad jų gyvenimas turi būti subalansuotas, protingas, tam kad jiems pakaktų vidinių resursų savo misijai įgyvendinti. Jie dažnai pašvenčia save reformoms ir visuomeninei veiklai, nes jaučia, jog privalo pagerinti ir pakeisti pasaulį.

Gali būti, kad jūs priklausote pirmam tipui, jeigu atitinkate sekančius teiginius:

• Aš dažnai galvoju, kaip galima ką nors pagerinti.
• Aš bandau išvengti klaidų, nepadorių ir blogų poelgių.
• Aš keliu aukštus moralinius reikalavimus sau ir aplinkiniams.
• Man svarbios visos smulkmenos, kad viskas būtų atlikta teisingai 100%.
• Aš galiu daug laiko skirti tam, kad atlikčiau darbą detaliai iki galo. Kai matau baigtinį rezultatą, išgyvenu džiaugsmą ir ramybę.
• Aš vertinu praktines vertybes: darbą, sąžiningumą ir kompetentingumą.
• Aš turiu labai griežtą vidinį kritiką, kuris man sako, kas teisinga, o kas ne.
• Aš žingeidus ir užduodu žmonėms klausimus, kad sužinočiau viską, kas mane domina.
• Kartais man sunku priimti sprendimą – nes jaudina klausimas „ar jis teisingas“?
• Aš nerimauju, kai matau kažką neteisinga, man kyla didžiulis noras tai ištaisyti.
• Aš visada pabaigiu iki galo viską, ką esu pažadėjęs, nesvarbu kiek tai man ,,kainuotų“.
Pareiga man svarbiau nei malonumai, išskyrus tuos atvejus, kai aš atostogauju.
• Mano vidinis kritikas smerkia ir kontroliuoja mano emocijas ir poreikius.
• Aš kartais susierzinu, kada kitiems viskas lengvai sekasi.
• Aš instinktyviai žinau, kaip viskas turėtų idealiai atrodyti.

Stresas

1-tipas-stresas
Kada pirmas tipas yra veikiamas aplinkybių ir tampa neužtikrintas, jis gali aptikti savyje 4 tipo elgesio modelių. Tada gali lengvai netekti savigarbos jausmo ir jausti, kaip problemos viską užgožia. Pasiduoda savo emocijoms, ir atsiranda baimė būti atstumtam dėl asmeninių trūkumų. Prisimena visus atvejus, kada kas nors nepasisekė, pradeda savęs gailėtis ir suvokti savo poreikius. Gali netgi išsilaisvinti nuo būtinumo laikytis taisyklių. Tuo pačiu metu jis pradeda suprasti kitų žmonių emocijas ir, kaip jie vertina jų elgesį.

Saugumas

Kada pirmas tipas jaučiasi saugiai, yra kupinas jėgų, naudojasi 7 tipo elgesio modeliais. Tada jis kupinas jėgų, jam teikia pasitenkinimą būsimų įvykių planavimas ir svajoja apie tai, kuo galbūt norėtų užsiimti ateityje. Atsiranda noro ir drąsos linksmintis, išbandyti kažką naujo. Jis išsilaisvina iš poreikio padaryti viską tobulai ir tampa lengviau priimti viską kaip yra, nieko netaisant. Tokie pasikeitimai dažniausiai vyksta, kai užbaigia visus darbus ir gali išvykti pailsėti.

Motyvacija

Pyktis – išgyvenamas, kaip pasipiktinimas, kurio pagrindas – nepasitenkinimo jausmas, kad realybė neatitinka jų įsitikinimų ir nėra tokia tobula, kaip jiems norėtųsi. Pyktis gali varijuoti nuo lengvo pasipiktinimo iki isteriško pykčio ar neapykantos.

Fiksacija

Smerkimas, kuriam esant nepasitenkinimas išreiškiamas per vidinę kritiką arba komentuojant kitus žmonių elgesį. Be to, gali smerkti būsimus įvykius ir galimą reakciją į juos.

Darbe

Žiūri į savo užduotis racionaliai ir kryptingai: ,,Pasakykite, ką aš turiu padaryti ir aš padarysiu“. Nori turėti aiškius nurodymus, kad žinotų, kaip teisingai atlikti užduotį. Komfortiškiausia darbinė situacija – kai atsakomybė aiškiai paskirstyta ir jie gali tiksliai atlikti tai, ko iš jų tikisi.

Jie atsakingi darbuotojai, laikosi organizacijai priimtų susitarimų ir taisyklių, rūpinasi, kad užduotys būtų atliktos laiku. Jie jaučia malonumą atlikti darbą gerai.
Turi gebėjimą darbe pastebėti sunkius ir problemiškus momentus, tačiau jiems sunku savarankiškai juos išspręsti. Jų mąstymas nukreiptas, kaip atrasti ,,vieną teisingą sprendimą“, o toks požiūris ne visada padeda kūrybiškumui.

Kadangi jie bijo kritikos ir nemėgsta rizikuoti, tai dažniausiai laikosi saugios strategijos. Jei kyla abejonių, tai palaukia ir atideda sprendimą, nerizikuoja pasielgti neteisingai. Daugumai vienetų tinka toks darbas, kur rizikos atsakomybę prisiima kas nors kitas.

Stipriosios pusės ir talentai

Patikimi, aukštos moralės, ypatingas atsakomybės jausmas. Garbės reikalas – išpildyti duotą pažadą. Gyvenime stipriai vadovaujasi savo principais ir vertybėmis. Atsargūs, pasveriantys ir apgalvojantys kiekvieną žingsnį. Realistai, gebantys teisingai suvokti situaciją. Moka būti kantrūs, numatantys ir autoritetingi. Geri strategai ir idealistai, siekiantys gyvenime pasiekti aukštus tikslus.

Profesionalūs savo veikloje ir vertina kitus pagal jų atliktus rezultatus. Instinktyviai jaučia, kas teisinga, o kas ne. Impulsyvus noras pataisyti tai, kas neteisinga. Palaiko tuos, kurie nori mokytis ir tobulinti savo žinias ir įgūdžius. Jie įsitikinę, kad mokslo dėka, žmogus gali radikaliai pakeisti savo gyvenimą. Poreikis – gerinti pasaulį. Gali atsisakyti savo poreikių vardan aukštesnių tikslų.

Bendraujant su žmonėmis jums gali iškilti sunkumų, nes jūs:

Kritiški. Kitiems gali atrodyti, jog jūs per daug griežtai teisiate juos ir bet kokias jų pastangas, keliate jiems per aukštus reikalavimus, kurių jie negali patenkinti, reikalaujate daugiau nei iš savo klientų ar kolegų.

Patarimai, kaip jums tobulėti:

Jei esate pernelyg kritiškas… Toliau ieškokite geriausių sprendimų, bet taip pat pasipraktikuokite  būti mažiau kritišku daiktams, įvykiams arba bendravime su kitais žmonėmis. Atminkite, kad kiti žmonės gali būti jautrūs ir pažeidžiami kritikos, kaip ir jūs.
• Jūsų vidinis kritikas nėra šventas, tai tik balsas, kurį jūs integravote vaikystėje. Jis neprotingesnis už vaiką. Ir tai, kad jūs įsitikinęs, kad visada yra tik vienas teisingas būdas kažką daryti, atspindi ribojantį vaiko pasaulio vaizdą. Mokykitės žiūrėti į savo vidinį kritiką kaip į vaiką, kuriam vadovauja pozityvus ketinimas apsaugoti jus nuo išorinės kritikos.
• Jei jūs dalijat pasaulį į ,,gerai ir negerai“ … Likite aukštų moralinių ir etinių principų žmogumi, tačiau tuo pačiu metu praktikuokitės susitaikyti su faktu, kad kiti metodai ir sprendimai taip pat kartais gali būti teisingi. Ar tiktai taisyklės ir reikalavimai, kuriuos sau keliate turi būti tokie griežti?
• Kiekvieną kartą mokykitės atrasti tris dalykus, kuriuos atlikote gerai, ir tik vieną, kurį reikia pagerinti.
Pastebėkite pyktį, kurio jūs neleidžiate išreikšti. Dėl ko jūs pykstate iš tikrųjų? Kokių savo poreikių neleidžiate patenkinti? Kokie tikrieji jausmai už to slypi?

Pagrindinė baimė – būti blogu, neteisingu, piktu, nedoru.

Įžymūs 1 tipo atstovai:

L. Turgenevas, Noam Chomskis, Hillari Klinton, Konfucius, Anne Frank, Henry Fonda, Harrison Ford, Jodie Foster, Martin Luter, Immanuelis Kantas, Nelson Mandela, Popiežius Jonas Paul II, Eleanora Roosevelt, George Bernard Šou, M.K. Gandi, Meril Strip, Margaret Tečer, Osama bin Laden, J.S Bachas, Platonas, personažai: Meri Popins, Erkiulis Puaro.

Norėdami giliau ir išsamiau pažinti save ir kitus, registruokitės ir dalyvaukite Eneagramos seminaruose. Registracija čia.